Tuesday, May 8, 2012

Hari ni aku nak ketuk papan kekunci dengan menulis setail orang tweet di pencicit...opppps.... twitter lah

#LALANG
Macam tajuk video yang MatLutfi pernah post kat youtube. Tapi aku tak pernah terfikir secara mendalam pun maksud LALANG ni. Sampailah satu hari, classmate aku mention aku di twitter dengan kata-kata " Jangan nak jadi lalang".... Tersentap!

#SENTAP
Memang aku tersentap! Tapi.. aku rasa ramai manusia yang bersikap seperti Lalang. Terhuyung-hayang tanpa ada matlamat hidup yang tetap. Matlamat tu ada tapi mudah ditiup angin. Bila kawan cakap something negative, mudah terpengaruh. Lalu, hiduplah kamu ibarat Lalang. Bebas meliuk-lentuk tapi tetap berada di tempat yang sama. Tak bergerak jauh pun.

#ADAT
Tapi.. memang adat lah manusia nak terpengaruh dengan perbuatan atau percakapan orang lain. Jiran beli sofa baru, kita sibuk nak sofa baru jugak. Kawan-kawan apply masuk army kita pun apply. Sebab? Nak ikut orang lah. Baru setara kan. Tapi macam mana kalo kita tewas? Kita tewas sebab semua tu bukan kehendak kita. Kita hanya menurut kata-kata manusia yang lain.

#TEWAS
Sedarlah. Sekalipun kita rasa tertewas, hakikatnya kita masih belum tewas. Kita masih berada di atas landasan yang sama. Hidup tidak akan pernah terlambat untuk berubah. Bermulalah di saat anda berada sekarang. Bukannya saya akan berubah nanti.

We Must Act Now!!


0 comments: